#27 Dit is onderwijs

10 maart 2022

Onderwijs is geen thema in de maatschappij, onderwijs ís de maatschappij!

In het handvaardigheidslokaal zit Miena uit gymnasium 4. Ze kijkt me een beetje verlegen aan. Naast haar zit docente Chantal Mulder. Vol trots kijkt ze naar haar leerlinge. En terecht.

Miena heeft vorige week met klasgenote Anniek meegedaan aan de podcast “Dit is Onderwijs”. In deze podcast vragen Igor Verettas (SaKS) en Chantal bevlogen stadsgenoten wat zij van het huidige onderwijs vinden, hoe ze naar de toekomst van het onderwijs kijken en welk type onderwijs daar het best bij past.

Natuurlijk komen er ook leerlingen aan het woord. In de aflevering van 10 maart vertellen Miena en Anniek hoe zij het onderwijs ervaren en hoe het verbeterd kan worden.

Miena vertelt dat ze vaak stress heeft. Ze leert dan kort van tevoren voor een toets, maar is de stof dientengevolge vaak weer snel vergeten. Voor haar lievelingsvakken (zoals kunst) heeft ze meer motivatie en begint ze eerder met leren. Dat komt mede doordat ze bij de docent altijd terecht kan met haar vragen. Ze vindt dat docenten de leerlingen meer actief zouden moeten betrekken bij de les en ze standaard aan het einde van de les om feedback zouden moeten vragen. Gelukkig gebeurt dit ook en Miena geeft een voorbeeld.

Onlangs gaf een docente scheikunde aan dat ze het onrustig vond in de les en ze vroeg de klas waardoor dit kwam. Wat bleek? De leerlingen hadden een groot gedeelte van de stof het jaar ervoor al gehad en vonden het tempo te traag, waarop de docente het tempo verhoogde. Bij een lastig gedeelte van de stof, en als er meer uitleg nodig was, gaven de leerlingen dit aan en vertraagde de docente. Dat werkte super goed.

v.l.n.r. Chantal, Anniek en Miena

In mijn lessen merk ik dat leerlingen een Kahoot (online quiz) altijd erg leuk vinden om te doen. Ik vraag Miena wat zij leuk vindt. Ze vertelt over de les stofwisseling die beter bleef hangen toen ze in de praktijk zag hoe dat in zijn werk ging. Actieve werkvormen dus.

Chantal geeft aan dat er nog steeds een cliché bestaat over leren. Zo zouden vmbo-leerlingen beter kunnen leren met hun handen, havo-leerlingen met hoofd én handen en vwo-leerlingen met hun hoofd. Vindt Miena dit ook?
Nee, zegt ze vol overtuiging. Het hokjesdenken moet overboord. De vmbo-leerlingen moeten niet onderschat worden en de vwo-leerlingen niet overschat.

Zouden leerlingen ook kunnen mixen in een gebouw, vraag ik. Op zich vindt ze het prima dat de leerlingen in twee gebouwen zitten (havo/vwo en vmbo zijn bij ons gescheiden), maar er zouden wel vakken kunnen zijn die op alle niveaus kunnen worden gegeven. Zo zou ze zelf wel willen leren koken. Een vakkenmix lijkt haar wel fijn.

Wow, denk ik, wat een vooruitstrevende gedachte.


De maatschappij van de toekomst vraagt om ander onderwijs dan hoe we in het verleden op school leerden. Maar het gaat ook om andere uitdagingen. Thema’s zoals milieu, globalisering en samenwerken zijn bepalend voor hoe de toekomst van onze wereld eruitziet.
Chantal is nog op zoek naar leuke, bijzondere mensen van buiten het onderwijs die bij haar in de podcast te gast willen zijn. Heb je een suggestie? 
Stuur dan een mailtje naar Chantal Mulder .

De podcast kun je beluisteren op ditisonderwijs.nl/podcasts/  of op www.streekstadcentraal.nl/podcasts.

Never a dull moment

Hallo! Leuk dat je mijn blog hebt gelezen.

Mijn naam is Xandra Vierkant en ik ben sinds augustus 2017 verantwoordelijk voor de PR en de communicatie op het Jan Arentsz.
Iedere week gebeurt er wel iets spannends, bijzonders of ontroerends op school en dat wil ik graag met je delen!

Tips, ideeën, of feedback? Stuur me een mailtje: xvierkant@ja.nl.

Hartelijke groet,
Xandra