#29 Leesdok

21 april 2022

Zien lezen doet lezen.

Al eerder benoemde ik het: een school zonder onderwijsondersteuners kan net zo goed zijn deuren sluiten. Vandaag zie ik daar weer een voorbeeld van. Ik zit met drie ondersteuners, pedagogische onderwijsassistenten (POA’s) om precies te zijn, in een lokaal. Op de havo en in het vwo krijgen de leerlingen het vak leesdok van Mandy, Imre en Jacqueline en ik spreek met ze over de inhoud van deze lessen.

Achter ze zijn de leerlingen in de studiezaal druk aan het werk.

Een aantal jaren geleden bleek dat de woordenschat van onze brugklassers, tweedeklassers en derdeklassers van havo/vwo te wensen over liet.
Hoe groter je woordenschat, hoe beter je kunt lezen en dat komt alle vakken ten goede.
Daarom krijgen deze leerlingen wekelijks les in leesvaardigheid tijdens het vak leesdok.

Gedurende het jaar wordt er van hen verwacht dat ze vijf boeken lezen. Dat mag uiteraard op hun niveau. De boeken van Mirjam Mous (Boy 7, Password) zijn favoriet. Maar ook de boeken van Simone van der Vlugt worden graag gelezen. De titels worden goedgekeurd in samenspraak met de docenten Nederlands.

Maar er gebeurt meer bij leesdok. Iedere les geeft een leerling een presentatie over een boek en de schrijver. En dat werkt aanstekelijk, het zet andere leerlingen aan tot lezen. Na afloop geven de leerlingen in de klas ook nog tips en tops aan de presentator, vertelt Jacqueline.
Leesdok is dus méér dan alleen maar boeken lezen.

Lezen de POA’s zelf ook alle jeugdboeken? Imre heeft een aantal boeken van schrijvers van zijn generatie gelezen. Het taalgebruik hierin is wel gedateerd, moet hij toegeven.
Hij vindt het vooral leuk om iets te vertellen over schrijvers die prikkelen, zoals Özcan (Eus) Akyol. Imre laat tijdens de les fragmenten zien van interviews met Eus, waarin hij vertelt over zijn helden en waarom hij is gaan lezen. Dat spreekt de leerlingen enorm aan.

Mandy is ervan overtuigd dat je pas écht gaat lezen als je een leuk boek vindt en daar helpt ze de leerlingen dan ook graag bij. Ze neemt ze vaak mee naar de mediatheek en zoekt dan net zo lang tot ze samen een geschikt boek vinden. Tijdens de les leest ze ook zelf.
Want, zien lezen doet lezen.


Never a dull moment

Hallo! Leuk dat je mijn blog hebt gelezen.

Mijn naam is Xandra Vierkant en ik ben sinds augustus 2017 verantwoordelijk voor de PR en de communicatie op het Jan Arentsz.
Iedere week gebeurt er wel iets spannends, bijzonders of ontroerends op school en dat wil ik graag met je delen!

Tips, ideeën, of feedback? Stuur me een mailtje: xvierkant@ja.nl.

Hartelijke groet,
Xandra