even voorstellen…

12 mei 2023

Ingerlise Kooijman, teamleider onderbouw havo/vwo in Alkmaar.

Tijdens haar eerste werkdag begin april proefde ze meteen de warme sfeer op het Jan Arentsz. Inmiddels is ze een aantal weken onderweg als teamleider voor de klassen 1 t/m 3 havo/vwo. We zijn nieuwsgierig naar haar eerste indrukken. Tijd voor een kennismaking!

Sport speelt van jongs af aan een belangrijke rol in het leven van Ingerlise. Ze komt uit Woudenberg, een klein dorp vlakbij Amersfoort, waar ze tijdens haar middelbare schoolperiode zeer actief was op het gebied van volleybal. Als speler en trainer merkte ze dat ze veel energie kreeg van het ‘beter maken van sport.’ Zoals ze zelf omschrijft: “het bouwen, ontwikkelen en als team naar een doel toewerken.” Op de sportacademie in Zwolle werd ze gegrepen door het onderwijs. Ze ging aan de slag als docent lichamelijke opvoeding en behaalde later haar tweedegraads bevoegdheid voor docent Nederlands. De afgelopen 8 jaar werkte ze met veel plezier op een middelbare school in Amsterdam, de laatste 2 jaar in de rol van teamleider. Ze zag een gloednieuwe school groeien van 150 naar maar liefst 1.500 leerlingen en heeft in die periode veel geleerd. Toen was het tijd voor iets nieuws. Dat werd het Jan Arentsz. Hoe is dat gegaan?

Ingerlise: “Ik ontdekte dat ik het ontzettend leuk vond om in de rol van teamleider met onderwijsontwikkeling bezig te zijn en wilde daar nóg meer mee doen. Toen ik de vacature zag werd ik meteen enthousiast van de tekst. Mijn goede gevoel werd alleen maar bevestigd toen ik werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Er werd veel aandacht besteed aan de procedure. Ook werden er leerlingen bij betrokken, dat vond ik heel positief want zij staan uiteindelijk centraal.”

Hoe heb je de eerste weken ervaren?

Zeer positief. Het Jan Arentsz is een warme school met een open cultuur. Ik heb genoten van de kleine momenten waarop leerlingen in contact komen met docenten. Ze schromen niet om de personeelskamer binnen te stappen om iets te vragen. Die verbinding is er en daar krijg ik veel energie van.

Wat vind jij belangrijk in het contact met leerlingen en ouders?

In gesprek blijven. Met ouders én leerlingen. Ik vind het belangrijk om leerlingen te betrekken in de gesprekken en te luisteren naar wat er in hen omgaat, want het gaat immers over hen. Ze doen het uiteindelijk voor zichzelf en daarom is het belangrijk dat zij zich ook eigenaar voelen van hun ontwikkelproces.”

Wat wil je het komende jaar bereiken?

Het verder versterken van de driehoek ouder-leerling-docent en dit structureel vormgeven. Leerlingen en ouders het gevoel geven dat ze gezien worden door de dialoog aan te blijven gaan. Hier wil ik echt de tijd voor nemen, mijn deur staat altijd open. Zolang je in gesprek blijft kom je er altijd uit samen, daar ben ik van overtuigd!” 

Door: Susan Goudsblom, PR & Communicatie